Hur mår ert företag egentligen?
Dagens företagsklimat är ofta präglat av att uppnå resultat på små medel för att kunna göra så stor vinst som möjligt. Fokus hamnar därför på att uppnå ett specifikt säljmål, att leverera en vara i tid eller producera material så effektivt som möjligt. Det är därför vanligt att det läggs stora resurser på att förstå och optimera själva processen kring produkten, men inte lika stora resurser på att förstå människorna som utför arbetet. I en snabbt föränderlig omvärld där många idag med lätthet kan byta arbetsplats är det inte allt för sällan som viktiga nyckelpersoner eller företagskultur går förlorad.
Vi på Business Welfare tror på vikten av att inte bara värna om sin personal utan att faktiskt förstå dem för att kunna göra goda resultat över tid. Det är ett obestridligt faktum att det är människorna som är den viktigaste tillgången i varje organisation. Det är därför av yttersta vikt att mäta hur bra de presterar, hur engagerade de är och hur de trivs. Att sätta fingret på vad det är som gör att just era anställda lämnar eller stannar kvar på arbetsplatsen kan vara svårt, men det är något som vi gärna hjälper er med.
Vi på Business Welfare arbetar utifrån något som vi kallar Företagsvälmående där vi i nära samarbete med arbetsledning och personal lägger fokus på att inhämta, analysera och presentera sociala data som påverkar det övergripande affärsresultat. Syftet är att förbättra medarbetarnas arbetsprestationer, höja deras motivation och få dem att stanna kvar i företaget. Vi tror mycket på att lokalisera de positiva aspekterna med just ert företag och förstärka samt bibehålla dessa för att skapa ett positivt arbetsklimat över tid.
Företagskultur är något som beskriver ett företags personlighet, dess personliga varumärke och definierar miljön där de anställda arbetar. En företagskultur består av en mängd olika faktorer som samspelar med varandra, exempelvis arbetsmiljö, värderingar, normer, förväntningar och attityder. Alla dessa faktorer skapar beteenden hos de anställda på som både kan vara positiva och negativa för företaget. Dessa beteenden skapar och påverkar företagets förmåga att prestera som en helhet och även hur de anställda trivs, utvecklas och presterar.
Givetvis delar inte alla anställda samma personlighet och måste inte tänka likadant, eller ha samma uppfattning för att en organisations företagskultur ska fungera. Alla bör dock förstå och acceptera dess grundläggande värderingar och sträva efter samma övergripande mål.
En bra företagskultur är viktig för de anställda eftersom de då är mer benägna att känna tillfredställelse på arbetsplatsen när de upplever att de är en del av företagskulturen. En anställd som trivs i miljön på ett företag tenderar att skapa bättre relationer med sina kollegor och är mer produktiv och effektiv i sina arbetsuppgifter. Vårt mål är att arbetsplatsen ska vara präglad av en positiv företagskultur där sjukskrivningar minskar, färre uppsägningar över tid och att man presterar utifrån bästa förmåga. En stark och genuin företagskultur lockar även till sig bra och rätt kandidater – och behåller dem över tid. När människor känner att de tillhör en organisation är de mer benägna att stanna kvar en längre tid. Det innebär en lägre omsättning på personal och en bättre kemi bland de anställda.
Då det kan vara svårt att beräkna antalet samtal som vi kommer att behöva ha och storleken på ert företag behövs dessa saker diskuteras med er innan ett prisförslag kan ges.